Pokaz rytmiczny

27.01.2017 r. odbył się w „Nutce” pokaz zajęć rytmicznych klas I–III, w czasie którego rodzice mieli okazję zobaczyć lekcję umuzykalnienia i przekonać się, na czym polega metoda rytmiki. Każda klasa zaprezentowała odmienne zagadnienia.

Tematem zajęć klasy pierwszej były wartości rytmiczne poznane w pierwszym semestrze. Dzieci przedstawiły zróżnicowane ćwiczenia utrwalające ćwierćnutę, półnutę, całą nutę i ósemki, zaśpiewały piosenkę „Tańczące ósemeczki”, wykonując jednocześnie układ ruchowy oraz zrealizowały na instrumentach perkusyjnych instrumentację „Tańca wróżki cukrowej” z baletu „Dziadek do orzechów” P. Czajkowskiego.

Zajęcia klasy drugiej skupiły się na utrwaleniu wartości rytmicznych liczonych na raz (ćwierćnuta, dwie ósemki, cztery szesnastki) oraz na formie kanonu. Dzieci zaprezentowały instrumentację oraz interpretację ruchową fragmentu „Marsza tureckiego„ W. A. Mozarta oraz odśpiewały kanon „Stary dzwon” J. Tomkowskiej, a następnie do śpiewu dołączyły proste ruchy i ostinato rytmiczne, realizowane na instrumentach perkusyjnych.

Lekcja klasy III skupiła się na zagadnieniu grup szesnastkowych. Dzieci odśpiewały piosenkę „Zła zima” oraz zanalizowały i zinstrumentowały jej rytm. Duża część zajęć poświęcona została analizie rytmicznej miniatury fortepianowej „Katarynka” D. Szostakowicza oraz improwizacji ruchowej oddającej charakter utworu i ukazującej zastosowaną w nim zróżnicowaną artykulację.

Pod koniec każdej lekcji rodzice zostali zaangażowani do instrumentacji „Marsza tureckiego” W. A. Mozarta we współczesnej aranżacji zespołu „Swingle Singers”. Mieli oni zatem okazję brać udział w zajęciach nie tylko jako obserwatorzy, lecz również jako ich czynni uczestnicy, co sprawiło wszystkim dużo radości.